RANA TRAININGEN
Geweldloze communicatie




Geweldloze Communicatie is ontwikkeld door de Amerikaan Marshall B. Rosenberg. Het is een taal van mededogen waarmee we een machtsstrijd voorkomen en zelf kunnen zorgen voor samenwerking en vertrouwen. Deze prachtige manier van communiceren bestaat uit: het Waarnemen van feiten, het benoemen van Gevoelens en Behoeftes en het doen van een Verzoek.


De Waarneming c.q. de Feiten
Anneke en Johan hebben afgesproken om vrijdagavond om 17.30 uur uit eten en vervolgens naar het theater te gaan. Anneke heeft zich mooi aangekleed en staat op de afgesproken tijd klaar voor vertrek. Johan is om 18.00 uur nog steeds niet thuis. Ze besluit hem te bellen. Ze krijgt het antwoordapparaat van zijn mobiel en spreekt een boodschap in.


Gevoelens
Anneke benoemt haar Gevoelens als ze zegt: “Ik voel me ongerust omdat ik niet weet waar je bent en voel me geïrriteerd omdat je niets van je laat horen”.


Behoeftes  
Door haar behoeftes uit te spreken, laat ze Johan weten wat belangrijk voor haar is: Ik heb behoefte aan geruststelling om te weten dat jij veilig bent en behoefte aan vertrouwen dat we op tijd in het restaurant en het theater zullen zijn”.


Verzoek
Vervolgens kan ze een verzoek doen. “Johan, wil je me laten of het o.k. met je is, hoe laat je thuis kunt zijn en me laten weten waar je bent?”

Een verzoek is nooit een eis, een ander kan met het verzoek instemmen, het verzoek (gedeeltelijk) afwijzen of er over onderhandelen.



Geweldloze Communicatie zorgt er voor dat we verantwoording nemen voor onze eigen gevoelens en behoeften en dat we ook de gevoelens en behoeften van de ander respecteren. Het gevolg is dat we met elkaar in gesprek blijven en dat er harmonie ontstaat.